ZLÍN (21.-23.8.2009)
Čtyřikrát se postavil Jaroslav Orsák na start Barum rally a vždy nejpopulárnější soutěž u nás dokončil. Svůj nejlepší výsledek si schoval klobůcký jezdec na letošní ročník. Po patnácti rychlostních zkouškách dokončil Barum Czech Rally Zlín společně s Karlem Vajíkem na skvělém 11. místě.
O tom, v jakém autě pojedou Jarin s Karlem Barumku, se mezi fanoušky dlouho před soutěží spekulovalo. Ve hře byly dvě varianty. Buď usednou do Mitsubishi nebo si pronajmou vůz Super 2000. Volba nakonec padla na Fiat Grande Punto S2000. „S Mitsubishi bychom neměli moc velkou šanci konkurovat plejádě vozů S2000 ve startovním poli. Proto jsme si před Barumkou pohrávali s myšlenkou jeden z těchto vozů si zapůjčit. Od slov se přešlo k činům a my mohli obléct Fiata do našich barev,“ vysvětlil změnu vozu Jarek. Týden, kdy startovala Barum Czech Rally Zlín měli Jarek s Karlem opravdu velmi nabitý. Nejprve první osahání Punta, pak seznamovací jízdy a s blížícím se startem gradoval program posádky autogramiádou.
Jediná páteční erzeta v centru Zlína má své neopakovatelné kouzlo. Davy diváků ženou posádky vpřed a vděčně aplaudují za každý průjezd dveřmi napřed. Jarek s Karlem předvedli rychlou jízdu na jistotu a bez chyb. „Městská erzeta bývá často velmi zrádná. Obrubníky jsou prakticky podél celé zkoušky a hrozí tady defekt nebo v horším případě vylomení kola. O tom se i letos přesvědčily některé posádky. My vsadili na jistotu. Výsledný 14. nejrychlejší čas nás pak velmi potěšil. Je to ale jedna zkouška a rozdíly mezi jednotlivými jezdci jsou minimální. O pořadí v soutěži budou rozhodovat následující dva dny,“ podělil se o své dojmy po první zkoušce Jaroslav Orsák.
Sobotní etapu nezačali Orsák s Vajíkem šťastně. U Fiatu Grande Punto S2000 se začaly objevovat technické problémy. Na 3.RZ navíc posádka dojela minutu před ním startujícího Romana Odložilíka, kterého postihl defekt pneumatiky. „Bohužel jsme dojeli Romana v místě, kde se nedalo předjet. Museli jsme jet chvíli za ním a lehce nás tím zbrzdil. Ale hned, jak to šlo, tak nás Roman férově pustil před sebe,“ popsal drobný moment Orsák. Jarek s Karlem bojovali dál, a to nejenom se soupeři a tratí, ale hlavně se samotným Puntem. „Nejprve jsme měli problémy se stabilizátorem a pak nám tekl olej z převodovky. Takže pocity ze závodění nic moc,“ nezněly nijak nadšeně slova z Jarkových úst v polovině sobotní etapy. Po 6.RZ figurovala posádka Orsák – Vajík na 15. místě absolutního pořadí. A to i s penalizací za zdržení v servisní zóně. Do konce první etapy se kluci ve výsledcích posunuli ještě o jednu příčku výše. Druhá penalizace, za pozdní odevzdání vozidla mechaniky do uzavřeného parkoviště po flexi servisu, umožnila Polákovi Grzybovi, startujícímu rovněž s Fiatem Grande Punto S2000, dostat se před naši posádku o celkových 8,3 vteřiny. „Etapa to byla velmi těžká. Nás navíc potrápily technické problémy a na radosti nám nepřidaly ani dvě desetivteřinové penalizace. Přesto jsem s průběžným umístěním spokojeni,“ uvedl v polovině rally Karel.
Po nočním odpočinku nastoupila posádka do nedělní etapy s vervou. Dravost Jarina měl odnést Grzyb. I když Jarek při prvním průjezdu RZ Troják minul jedno odbočení, Polákovi nadělil 22,5 vteřiny a ve výsledcích se dostal před něj na 12. příčku. Grzyb chtěl útok opětovat a nasadil pekelné tempo. Postupně umazával z Jarinova náskoku vteřinky a po třetí nedělní zkoušce byl odstup pouhých 7,7 sekundy ve prospěch Jarka. Pak ale Grzyb svou snahu o rychlou jízdu přehnal, šel přes střechu a soutěž pro něj skončila. Jarek s Karlem pak v klidu dojeli až do cíle. „Jsem šťastný, že jsme Barum Czech Rally Zlín dokončili. Navíc je to můj nejlepší výsledek ze všech čtyř startů. Nedělní část závodu již byla pro nás tou příjemnější. Sobotní sekci jsme si pro technické problémy moc neužili, ale v neděli tomu již bylo zcela jinak. Svedli jsme pěkný souboj s Grzybem. Jeho atak jsem ustál, naopak on neustál rychlé tempo a havaroval. V závěru rally byly již mezi posádkami dost velké rozestupy a tak šlo spíše o to, neudělat zbytečnou chybu. Atmosféra okolo trati byla opět neuvěřitelná. Davy fanoušků nás povzbuzovaly opravdu všude. Na rychlostkách i na přejezdech nám mávali diváci, bylo to super. Chtěl bych všem poděkovat za podporu,“ uvedl v cíli Jarek Orsák. „Do Zlína a jeho okolí se sjelo velké množství diváků. Trošku jsem se obával průjezdnosti silnic. Ale časové limity byly dostatečné, diváci ukáznění a pořadatelé i policie pracovali na výbornou. Za to jim patří mé uznání,“ doplnil Jarkova slova Karel Vajík.
Jak již bylo napsáno, v rámci absolutního hodnocení Barum Czech Rally Zlín 2009 obsadila posádka Jaroslav Orsák – Karel Vajík 11. místo. Stejná příčka náleží posádce i v hodnocení třídy N4. Do výčtu statistik patří také to, že Jarek s Karlem dokončili rally jako šestí mezi Čechy. Z šesti vozů Fiat Grande Punto S2000 na startu, byl ten s logem hlavního sponzora týmu, firmy GPD v cíli druhý. Ve výčtu nesmí chybět ani vítězství v kategorii juniorský jezdec.
|