Posádka Orsák rally sport teamu ve složení Jaroslav Orsák – Karel Vajík v sezoně 2008 bojovala úspěšně na několika rallyových frontách. V celkovém hodnocení Evropského poháru FIA v rally - zóna střed, obsadila posádka pěkné 6. místo. V mezinárodním mistrovství ČR to bylo taktéž výborné 6. místo. V rámci konečného hodnocení mistrovství Slovenska vyjeli Jarek s Karlem 5. místo. Dvě druhá místa ve sprintech vynesla kluky na jedenáctou příčku v mistrovství ČR v jednodenních soutěžích. Do výčtu úspěchů patří bezesporu i obhájení titulu juniorského mistra České republiky.
Na začátku nové sezóny sestavuje každá posádka plán svých startů a nastavuje si pomyslnou laťku, dělící úspěchy od neúspěchů. Ne jinak tomu bylo i ve Valašských Kloboukách u Orsáků. „V sezoně 2008 plánujeme starty v domácím velkém mistráku a rovněž se zapojíme do bojů o slovenský titul. Z přiděleného postu reprezentanta, který jsme získali za dosažené výsledky v roce 2007, pro nás vyplývá úkol startovat na soutěžích Evropského poháru,“ avizoval na počátku sezóny plány týmu Jarek Orsák. A co se týká umístění, i tady měl Jarin jasno. „Do každého závodu jdu s tím, že chci dojet na co nejvyšších příčkách. To je moje krédo, z kterého nechci nikdy slevit. Ale zároveň stojím nohama na zemi. V českém mezinárodním mistrovství bych rád bojoval s Karlem Trojanem, Vojtou Štajfem nebo Václavem Arazimem. Na Romana Krestu a Vaška Pecha nebudu mít. O místa za nimi se ale tvrdě poperu. Na konci roku jiný výsledek než v první desítce neberu. V slovenském mistrovství není špička jezdeckého pole až tak široká. O titul by mohla bojovat pětice jezdců. Já se budu snažit, abych byl na konci roku tím nejlepším,“ uvedl Jarek.
Tolik tedy téměř rok staré plány. A jak se je podařilo naplnit? Nadešel čas bilancování.
V sezoně 2008 se jelo v Mezinárodním mistrovství ČR devět soutěží, z toho tři nejhorší výsledky se škrtaly.
První nula se objevila na kontě naší posádky hned po úvodní rakouské Jänner rally. Důvodem bylo nedodání nasmlouvaných pneumatik partnerem týmu a posléze hlavně motor, který začal trucovat a jel jen na tři válce.
Co se nepodařilo v Rakousku, vyšlo Jarinovi a Karlovi plně při Valašské rally. „S pátým místem jsme rozhodně nepočítali. S ohledem na to, jaká byla na startu konkurence, jsme před startem čekali výsledek na rozhranní první a druhé desítky. Krom drobných potíží s tlumiči v úvodu rally jsme jeli v pohodě. Soutěž jsme si skutečně užívali,“ zavzpomínal na velmi vydařenou soutěž Karel Vajík.
Vedle pátého místa absolutně, vybojovala valašská dvojice také bonusové body za 2.místo ve druhé etapě. Radostným počinem byla bezesporu jedna vyhraná rychlostní zkouška. Po soutěži byla posádka vyhlášena nezávislým internetovým serverem ewrc.cz „Hvězdou rally“.
Následovala Rally Šumava. Pokud soupeři poukazovali na to, že Valaška je Jarinova domácí soutěž, v Klatovech dal klobůcký jezdec tu nejlepší odpověď na otázku jak se popasuje s cizí neznámou tratí. Jen ta úvodní erzeta na Činovském okruhu mu nějak nevyšla. Jarinovo Mitsubishi při ní sjelo v retardéru do příkopu a diváci ho dlouhé minuty nemohli dostat zpět na silnici.
To ale Orsáka s Vajíkem nesrazilo na kolena, ihned rozjeli skvělou stíhací jízdu. Z posledního 61.místa se postupně prokousali až na konečnou devátou příčku. Navíc zopakovali výsledek z Valašky: ve druhé etapě obsadili opět druhé místo a tím získali další bonusové body do mistrovství. V kolonce nejrychlejších časů RZ se tentokrát jména Orsák-Vajík psala hned třikrát.
Výborně zajeté dvě soutěže hodně motivovaly celý tým před Rally Český Krumlov. I tady měl Jarek závod dobře rozjetý. „Nebýt hodin v poslední zkoušce první etapy, mohli jsme být v polovině rally na čtvrtém místě absolutně, ale udělal jsem chybu. Druhý den jsme chtěli zatáhnout, jenže přišel defekt. To nás vyprovokovalo ještě k většímu úsilí. Například zcela poprvé jsem jel naostro proslulou RZ Malonty a i s lehce poškozeným vozem po defektu, kdy auto vlálo po silnici, jsem zajel třetí čas. Ve výsledcích jsme se pomalu posouvali výše, ale pak přišel druhý defekt. Soutěž nás aspoň naučila, jak se dá jezdit po ráfku,“ našel pozitivní stránky této rally Jarek.
Konečné 7. místo bylo maximum, co mohli Jarek s Karlem při toliké smůle na jihu Čech vybojovat. Také na českokrumlovsku dokázali Orsák s Vajíkem zajet nejrychleji v jedné RZ.
Druhá nula v sezoně přišla v Hustopečích. Dobře rozjetou soutěž utnulo ohnuté pravé přední rameno. Posádka měla na dosah skvělý úspěch, neboť v době odstoupení figurovala na 4.místě za Kopeckým, Pechem a Krestou.
Zcela bez nálady odjížděli Jarek s Karlem z Třebíče. Za vše mohla smrtelná nehoda kamarádů. Výsledné páté místo proto ani nijak netěšilo.
Zklamání si po kvalitním výkonu prožil Orsák rally team v Mladé Boleslavi. Na úvodní zkoušce nejprve kluci políbili zadní částí Lanceru svodidla. S opravou měla plno práce posádka na silnici i poté mechanici v servisu. Z 16.místa se pak Jarek s Karlem prokousali až na místo čtvrté. Poslední zkouška ale rozhodla o propadu ve výsledcích. „Na startu poslední erzety nám praskla zadní poloosa. Jeli jsme co to šlo, až za hranicí možností. Asi dva kilometry před cílem mne auto stáhlo lehce do příkopy. Zůstali jsme ležet na lyžině a než nás diváci vytlačili zpět na cestu, tak uběhly drahocenné vteřiny,“ popsal krizi ze závěru rally Orsák. Výsledkem byly nakonec pouhé tři body za 13.místo absolutně.
Barum rally je pro Jarka s Karlem vrcholem sezony. „Tolik problémů, co nás potkaly během letošní Barum rally, jsme snad neměli za celou sezonu. Předsevzatý cíl, dojet v silné konkurenci do 15.místa, se nám přesto podařilo splnit. Na výsledek jsme se ale opravdu hodně nadřeli,“ uvedl Karel.
Závěrečný podnik velkého mistráku se jel v Příbrami a Jarek s Karlem měli za úkol udržet průběžné 6.místo v tabulce šampionátu. Nepopulární čtvrté místo v cíli soutěže nakonec stvrdilo konečnou šestou příčku.
„S konečným výsledkem ve velkém mistráku jsme spokojeni. Je sice pravda, že kdybychom dotáhli do úspěšného konce závody v Hustopečích a v Mladé Boleslavi, mohl být náš výsledek o hodně lepší. Ale taková je rally. Nás to aspoň nutí pořád se zlepšovat a učit se. Myslet si, že už všechno umíme, by bylo to nejhorší co by nás mohlo potkat. Naopak, jsme stále na začátku. Pracujeme na sobě od závodu k závodu. Každý závod je jiný, každý důkladně analyzujeme a vždycky najdeme mnoho chyb, kterých je třeba se příště vyvarovat,“ zhodnotil Mezinárodní mistrovství České republiky Jarek Orsák.
Další oblastí zájmu Orsák rally sport teamu bylo Slovenské mistrovství. Kalendář mezinárodního šampionátu našich sousedů se skládal z šesti podniků, přičemž při Rally Tatry byla zvlášť hodnocena první a druhá etapa.
Mistrovství Slovenska začínalo maďarskou Rally Eger. Na startu se sešlo bezmála 140 posádek. Lákadlem bylo devět vozů specifikace WRC a dalších 19 posádek startujících s výkonnými vozy třídy A8. Pozadu nechtěli zůstat ani jezdci ve třídě N4, kterých bylo 23. Posádka Orsák-Vajík se v silné konkurenci neztratila. V absolutním pořadí dokončila soutěž na 9.místě a v rámci slovenského mistrovství bodovala stříbrnou příčkou.
Při druhém podniku, Rally Rožňava, vyšli Orsák s Vajíkem bodově naprázdno. Absolvovali pouze dvě RZ, aby poté odstoupili pro poruchu převodovky.
Třetí soutěží byla Rally Bratislava. Posádka i přes technické potíže v závěru soutěže a mocný finiš Béreše, uhájila druhé místo absolutně. „Měli jsme problémy s poškozeným předním diferenciálem, ale na tu hrůzu to vše dopadlo dobře. Auto nás chvílemi pěkně vláčelo. Při přidání plynu nás to táhlo doleva a při ubrání naopak doprava. Proto jsme museli trošku zvolnit. Druhé místo jsme ale udrželi, takže jsme maximálně spokojeni,“ vrátil se k úspěchu v Bratislavě Karel Vajík.
Po zrušené Rally Bojnice se slovenský mistrák přesunul do Popradu. Specifikem této soutěže bylo samostatné hodnocení každého dne. V první etapě dojeli Jarek s Karlem na šestém místě. Lépe vyšla posádce druhá polovina rally, kdy dojela na 3.místě.
O novém slovenském mistrovi rozhodovala závěrečná soutěž – Rally Košice. Nejblíže k titulu měli Béreš a Drotár. Bez naděje nebyli ani další jezdci, mezi kterými byl rozdíl pouhých tří bodů – Orsák a Grzyb. „První den jsme plnili stanovenou taktiku jet svižně, ale na jistotu. Postupně jsme chtěli zrychlovat. Místo toho přišla havárie způsobená závadou brzd. Byla to má první opravdu velká havárie. Navíc to bylo prvně, co to šlo na moji stranu. Je to zvláštní pocit, ale víckrát ho zažít nemusím,“ bere s odstupem a trochu s humorem ránu Jarek. Suma sumárum takto ztracené body přiřadily Jarkovi s Karlem „až“ konečné 5.místo v mistrovství.
Účinkování v Evropském poháru FIA v rally (zóna střed) představovalo starty na vybraných soutěžích v Česku, Slovensku a Slovinsku. Největší krok k zisku 6.místa v celkové klasifikaci poháru, udělali Jarek s Karlem na podzim v Tatrách. Zde totiž obsadili druhou příčku v absolutním hodnocení popradské soutěže. Byla to jistá satisfakce za neúspěch v dobře rozjeté květnové Rally Saturnus, která se konala ve Slovinsku. Zde posádka odstoupila z páté příčky, po nešťastném sklouznutí mimo trať, odkud nebylo možné nepoškozený vůz vyprostit.
Vedle prestižních mezinárodních šampionátů startovali Orsák s Vajíkem také na vybraných rallysprintech v Česku. První z nich se uskutečnil v Pelhřimově. Zde valašská dvojice obsadila velmi pěkné druhé místo. Další nemalý bodový zisk si posádka připsala na Rally Jeseníky, kde obsadila opět druhé místo. Do třetice se mohly body navyšovat při posledním sprintu sezóny ve Vsetíně. Jarek zde držel průběžné třetí místo za Odložilíkem a Gavlákem. To vše až do druhého průjezdu Vesníkem. „V závěru páté erzety jsme udělali defekt. Auto nečekaně nezahnulo do levé zatáčky. V louce jsme bohužel lehce předkem trefili sloup. Při tom spadla hadice od turba, kterou jsme museli na místě nasadit. Škody na autě nejsou velké, ale časová ztráta obrovská,“ vrátil se k poslednímu výletu mimo trať Jarin. Cílovou rampou projela posádka na nebodovaném 22.místě.
Jaroslav Orsák si do kalendáře akcí zařadil i tři takříkajíc odpočinkové starty. První byl na rallycrossovém okruhu v Sosnové u České Lípy při podzimním Setkání mistrů. Ze série paralelních rozjížděk se Jarin s Karlem probojovali bez jediné porážky až do finále, kde podlehli Václavu Pechovi.
Druhá akce, Walašská rallyšou EVO2, byla zcela naladěna na recesní notu. Jarin s Karlem přivezli do Valašské Bystřice Trabanta kategorie Super600 a okamžitě se stali středem pozornosti. Po absolvování několika různých disciplín byl Orsák klasifikován na osmém místě.
Z celé sezóny pouze na Pražském rallysprintu uvolnil Karel Vajík sedadlo spolujezdce Honzovi Suchému. Úvodní paralelní okruhovou zkoušku zajeli kluci v pátém nejrychlejším čase. Za svými zády nechali Pecha, Petáka i Krestu či Béreše. Sobotní část sprintu ale poznamenala tragická nehoda, po níž organizátor soutěž ukončil.
Co tedy říci závěrem? Na otázku, jak hodnotí uplynulou sezónu, říká Karel Vajík: „S průběhem a výsledky sezóny jsme v globálu spokojeni. Mnohé se nám povedlo, ale musíme si přiznat, že spoustu jsme toho i pokazili. A právě to je pro nás výzvou do budoucna. Musíme dál pracovat na sobě, na fyzické i psychické přípravě, na autě, na zázemí. Týká se to nejen posádky ale každého jednotlivého člena týmu. Tím, že se dokážeme stále zdokonalovat a dělat kvalitnější a kvalitnější výsledky, vyjádříme nejlépe vděk našim sponzorům, finančním partnerům, kamarádům a fanouškům.“
„Náš velký dík patří, za odvedenou práci, mechanikům, hlavně Mirkovi Orsákovi, který autu věnuje skoro všechen svůj čas, dále Honzovi Chovancovi, Bójovi Pánkovi, Rosťovi Janáčovi a Staňovi Psotovi. Za polepy auta děkujeme Davidu Gintrovi. Za finanční podporu, bez které bychom se neobešli, děkujeme firmám Autogames, GPD service team, Autoopravna Orsák, Sea koupelny, Hankook, OtoMoto, Pewag, Pneumarket.sk, Czech Pro, Valašskokloboucké služby, MUDr. Luboš Tkadlec, Koldi a všem dalším, kteří přispěli. V neposlední řadě bych chtěl poděkovat za celý Orsák rally sport team všem našim blízkým za to, že provozování našeho krásného ale náročného sportu nejen tolerují, ale i aktivně podporují,“ uzavřel hodnocení sezóny 2008 Jarek Orsák.
text: Miroslav Vebr Foto: eWRC, František Dušek, archív posádky
|