PŘÍBRAM (19.-20.9.2008)
Ve skvělé náladě
odjížděla posádka Orsák rally sport teamu Jaroslav Orsák a Karel Vajík
z Příbrami. Na poslední soutěži mezinárodního mistráku, kluci vyjeli
čtvrté místo a tím si upevnili konečnou šestou příčku. Navíc Jarek v předstihu
obhájil svůj loňský triumf - titul juniorského mistra České republiky.
Do Příbrami
odjížděli Jarek s Karlem s jasným cílem. V průběžném hodnocení
velkého mistráku nemohli postoupit vzhůru, mohli je ale ohrozit jezdci, kteří
byli těsně za nimi. „Pojedeme v klidu. Prvořadým cílem, je udržení pozice v tabulce a
tomu podřídíme vše,“ uvedl před startem Jarek Orsák.
Když Jarek
hovořil před startem soutěže o klidné jízdě, určitě nepředpokládal, že vyhraje první
rychlostní zkoušku - necelých sedm kilometrů dlouhý měřený úsek na okraji vojenského prostoru Jince. Rozestupy mezi soupeři byly ale minimální.
Do dvou vteřin se vešlo hned pět posádek. „Erzetu
jsme jeli rozumně. V cíli nás potom hodně překvapilo, když jsme se
dozvěděli, že právě náš čas je nejrychlejší. Vstup do soutěže byl parádní,“
pochvaloval si úvod rally Jarek.
Na „dvojce“
zajel klobůcký jezdec čtvrtý čas. Šest vteřin ztráty na vítěze zkoušky
znamenalo propad v průběžných výsledcích na třetí místo. Hlavním důvodem
přepuštění pozice ve prospěch soupeřů byl kontakt s patníkem.
Inkriminovaný problém vysvětlil Jarin následovně: „Před soutěží jsme si hodně hráli s nastavením podvozku našeho
Mitsubishi. Daří se nám pořád vylepšovat jízdní vlastnosti. Nové nastavení je
určitě krůčkem správným směrem. Na změnu jsem si ale teprve zvykal. To se projevilo
v jedné pravotočivé zatáčce, kde byl vevnitř betonový obrubník. Díky
vylepšení podvozku totiž auto nádherně poslouchalo. Jelo přesně tam, kam jsem zatočil.
A právě na to nejsem úplně zvyklý, protože dřív se mi vždycky svezlo malinko
ven ze zatáčky. Jenže teď se mi nesvezlo vůbec. Zahnulo dřív než jsem
potřeboval a tak jsem pravým zadním kolem zavadil o obrubník uvnitř zatáčky. Nárazem
se kolo dost vyhnulo. V rychlých úsecích bylo pak auto hrozně neklidné, proto
jsme museli zvolnit.“
Po erzetě
následoval pouze desetiminutový servis. Pro posádku a hlavně mechaniky velmi
krátká doba na úplnou opravu poškozené části podvozku. Zbývající tři
zkoušky první etapy se proto Jarek s Karlem snažili zajíždět alespoň tak, aby neztratili
vybojované postavení. Pátý, devátý a třetí čas, to bylo maximum, co dokázali vyždímat z neklidného vozu.
Až
v nočním servisu přišla na řadu výměna všech poškozených částí závěsu pravého
zadního kola a nastavení správné geometrie vozu. Mechanici se činili celých 45
minut a svou práci odvedli výtečně.
Posádka byla po první etapě klasifikována
na 4.místě absolutně. Na vedoucího Václava Pecha ztrácel Jarek 22,7 vteřiny a ztráta
na třetího Josefa Petáka byla třívteřinová. Za svými zády držel Jarek své
největší soupeře z průběžné tabulky mistrovství - Václava Arazima a Vojtu
Štajfa.
Do sobotní
části závodu nastupovali Jarek s Karlem opět s cílem jet v klidu
a vyvarovat se jezdeckých chyb. První runda zkoušek dopadla dobře. První dva
testy zajel Jarin shodně čtvrtým časem, v následujícím to bylo trochu slabší. „Na 8.RZ jsme zvolili opatrné tempo.
Rychlostní zkouška vedla kolem vodní nádrže Orlík a na úzké cestě bylo hodně bláta
a listí. Sebemenší chybička by tady znamenala sklouznutí mimo trať, čehož jsme
se chtěli stůj co stůj vyvarovat. Proto jsme tady zajeli až sedmý čas. Naplňovali
jsme tím náš taktický plán,“ uvedl Karel Vajík.
Na další
zkoušce Jarin zrychlil a výsledkem byl druhý nejrychlejší čas.
V celkových výsledcích se posunul díky vylomenému kolu Jaromíra Tarabuse
na třetí místo. Na záda posádce ale začali dýchat Pavel Valoušek a Roman
Odložilík.
Druhé kolo
erzet nezačalo pro valašskou posádku dobře. „Asi ve dvou třetinách 10.RZ nám v jednom z pravých odbočení
praskla levá zadní poloosa. Nemohl jsem dělat nic, než zamknout diferenciály a
snažit se udržet co nejvyšší tempo,“ objasnil druhý větší problém, který ho v soutěži
potkal, Jarek Orsák. Ve smolné desáté zkoušce zajeli Jarek s Karlem osmý čas.
Před posádkou
se najednou otevřel problém, jak se vypořádat s dalšími třemi zkouškami.
Hendikep byl příliš velký a do servisu daleko. Proto přišlo na řadu rychlé počítání
a volba strategie. „Museli jsme jet tak,
abychom ztratili co nejméně, ale přitom bez zbytečného rizika. Nezbylo, než se
vzdát souboje s Valouškem a Odložilíkem, jejichž výsledek nebyl směrodatný
pro naše konečné umístění v mistráku a hlídat si jen Arazima a
Štajfa,“ konstatoval Karel.
O zkoušku dále
se ve výsledcích přehnal přes Jarka Pavel Valoušek. Jarin zajel na 11.RZ
dvanáctý, na 12.RZ desátý a na 13.RZ opět desátý čas. Čtyřiadvacetiletý
klobůčan si držel i nadále čtvrtou příčku. Změna nastala na třetím místě, kde odstoupivšího
Valdu vystřídal Odložilík. Oba vozy S2000 s Petákem a Odložilíkem se naší
posádce hodně vzdálily. Důležitější však byla skutečnost, že hlavní soupeři se
před Jarka s Karlem ani přes jejich technické potíže nedostali.
Z následného
servisu odjíždělo Orsákovo Mitsubishi s novým diferenciálem a novou zadní
poloosou. Mechanici opět zvládli vše na výbornou.
Do konce rally
zbývaly poslední tři zkoušky. Hlavní protagonisté klobůckého týmu věděli, že
pokud se nic mimořádného nestane, své postavení udrží. „Před námi kilometr nikdo, za námi kilometr nikdo. Odložilík je daleko.
Před smečkou vlků Arazimem, Štajfem a Trinerem máme bezpečný odstup. Ti sice
nepojedou pomalu, protože tvrdě závodí mezi sebou, ale přesto se nebojím.
Musíme v klidu a bez chyb dojet do cíle a body budou naše,“ podělil se
o dojmy při odjezdu ze servisu Jarek Orsák.
Osm a půl
kilometru dlouhou zkoušku z Tochovic do Nestrašovic zajeli Jarin s Karlem
v třetím nejrychlejším čase. Zkoušku okolo Orlíku i závěrečnou pak projeli
na jistotu. Výsledkem byl sice sedmý a šestý čas, ale hlavně splněný cíl. Posádka si odvezla z Příbrami šestnáct mistrovských bodů a
tím si upevnila konečnou šestou pozici v Mezinárodním mistrovství ČR.
„Nijak nás nemrzí, že si z Příbrami odvážíme
nepopulární bramborové medaile. Před soutěží jsme měli chuť dojet do pátého
místa. To se nám podařilo. K úspěchům musíme připočítat také Jarkův
mistrovský titul mezi juniory. Do konce tohoto šampionátu sice zbývají ještě
dvě soutěže, ale dosavadní výsledky zaručují, že už ho nemůže nikdo předstihnout.
Podařilo se nám dokázat, že když je třeba, umíme podřídit touhu po co nejlepším
umístění taktice. Ani technické problémy nás nesrazily na kolena. S účinkováním
v Příbrami jsme proto spokojení,“ usmíval se Karel Vajík v cíli.
A Jarek mívá
většinou poslední slovo, ani tentokrát tomu nebylo jinak. „Za výsledkem z Příbrami se skrývá
velký kus práce mechaniků. Tímto bych jim chtěl poděkovat. Jak je u nich
zvykem, opět odvedli skvělou práci. Mé díky patří i obchodním partnerům, bez
jejichž pomoci bychom těžko mohli kompletní mezinárodní mistrovství absolvovat.
A ještě jednou díky. To míří k Vaškovi Arazimovi, za zapůjčení náhradních ramen zadního
kola. Vašek se mohl k našemu problému postavit chladně a jednoduše říci
nemám, ale je to opravdu pan jezdec. Byť jsme byli jeho soupeři v tabulce,
díly půjčil. Tomu říkám hra fair play,“ pochválil všechny, kdo se podíleli
na výsledku Jarek Orsák
Text: Mira Vebr Foto: Víťa Bezděkovský (eWRC), Franta Dušek, Robert Balcar
Konečné pořadí Mediasport Mezinárodního mistrovství české republiky v absolutní klasifikaci naleznete zde.
Závěrečnou klasifikaci seriálu o Juniorského Mistra České republiky 2008 naleznete zde.
|