KOŠICE (10.-11.10.2008)
Na východ Slovenska, do Košic, odjížděla
posádka Orsák rally sport teamu s cílem vybojovat minimálně konečné třetí
místo v Mistrovství Slovenska 2008. Místo toho si domů přivezla zcela
zničené auto a Jarek s Karlem mnoho modřin. Co se událo, přibližují oba
hlavní aktéři, Jaroslav Orsák a Karel Vajík.
Jaké plány byly před startem
v Košicích?
Jarek: Chtěli jsme tady zajet co nejlepší výsledek a tím posbírat hodně
bodů. Náš cíl daný před soutěží se nám dařilo plnit. Po pátku jsme byli na
třetím místě s minimálním odstupem na Tibora. Pravda je ta, že jsme během
páteční etapy nikde neriskovali a jeli v klidu. Jeli jsme čistě a naši
jízdu jsme nijak extrémně nehrotili. Zkrátka věděli jsme, že potřebujeme body a
podle toho jsme i jeli. Ráno jsme se s Karlem rozhodli, že přitlačíme na
plyn a pojedeme rychleji než v pátek. Chtěli jsme porazit Tibora.
Karel: Ano, po pátku se otevřela reálná šance na zisk titulu slovenského
vícemistra. Chtěli jsme se o něho pokusit.
Jarek: Problém ale nastal hned na první sobotní zkoušce, kdy nám
praskla brzdová hadička a my šli ven z cesty. Do toho osudného místa to byla
velmi pěkná erzeta a jízda nás moc bavila.
Jistě si pamatuješ, jak se celá nehoda
udála?
Jarek: Vše se odehrálo v úseku, kde byl hodně rychlý přílet do
vracáku. Dolů kopcem jsem jel na vytočený pátý rychlostní stupeň, na tachometru
mohlo být tak 180 km/hod.
Ve chvíli, kdy jsem chtěl brzdit, jsem dvakrát nebo třikrát prošlápl brzdový
pedál až na podlahu, ale auto nijak nereagovalo. Zatáhl jsem aspoň za ruční
brzdu. To bylo poslední, co jsem stihl udělat. Auto šlo do smyku a koplo se o
mez. Čtyřikrát jsme šli přes střechu a nakonec jsme spadli do patnáctimetrové
rokle.
Při té příležitosti jsi přibral i auto
jednoho z pořadatelů…
Jarek: Bohužel, ale neměl ho tam postavit. Pořadatel své auto
postavil přímo do směru závodních aut, které by eventuálně nedobrzdily. Už před
soutěží mu prý říkali, aby si auto přeparkoval, ale on na pobídky nedbal. Byl
to nejspíš „odborník na slovo vzatý“.
Jak probíhala komunikace v autě
mezi tebou a Karlem ve chvíli kdy jsi zjistil, že jsi bez brzd?
Jarek: Stačil jsem jen dvakrát říct Karlovi, že jsem bez brzd. A
bylo to. Potom už jenom rachot, jak jsme se váleli.
Karel: Já jsem neříkal nic. Po Jarkových výkřicích, že jsme bez
brzd, jsem se vmáčkl do sedačky a přikrčil se, abych měl hlavu co nejdál od
trubek rámu. S rukama s rozpisem v klíně jsem čekal co přijde.
A co bylo ve chvíli kdy jste se
zastavili?
Jarek: Nic, vylezli jsme zpátky na cestu. Samozřejmě oba jsme se
ujišťovali vzájemně, že jsme v pořádku. Já jsem pouze říkal Karlovi, že
mne bolí hlava, neboť jsem dostal velkou ránu do hlavy a to je tak všechno.
Karel: Hned jsem se ptal Jarka, jestli je v pořádku. Řekl, že
ano, ale že se hodně praštil do hlavy. Volal jsem proto na lidi kolem, ať zatelefonují
na dispečink pro sanitku. Telefonní číslo jsem měl nalepené na rámu, ale svůj
telefon jsem nemohl najít. Všechno bylo rozházené po autě a po lese. Mě bolely
jen záda a krk, ale Jarek vypadal v první chvíli trochu zmateně.
Když jsi viděl torzo auta, co se ti
honilo v myšlenkách?
Jarek: První myšlenky směřovaly k nám, že jsme relativně v pořádku.
Na to jak to auto vypadalo, jsme rádi, že se nám nic vážného nestalo.
Karel: Byl jsem dost překvapený, když jsme se vrátili na místo
činu, k vyprošťovacím pracím. Moc jsem nechápal, jak jsme se z auta
dostali tak „snadno“ k sanitce. Původně mi nepřišlo, že jsme do té rokle spadli
až tak hluboko.
Na internetu jsme se od pořadatelů
dozvídali zprávy, že jste v pořádku, ale vzápětí za vámi vyjela sanitka. Jak
to tedy bylo?
Jarek: Nevím, kde pořadatelé vzali informaci, že jsme v pořádku.
Situace se měla tak, že jsme si hned nechali zavolat sanitku a ta nás odvezla
do nemocnice na vyšetření. Po vyšetření jsme se vrátili zpátky k micáku a
pomáhali při jeho vyprošťování. To se nám podařilo pomocí těžké techniky až po
třech hodinách práce.
Karel: Po nehodě jsem neměl moc ponětí o čase, ale zdálo se mi, že
záchranáři i sanitka přijeli celkem brzy. V nemocnici naštěstí jednotlivá
vyšetření postupně u nás obou vyloučila vážnější zranění.
Rozebírali jste cestou domů tu
nepříjemnou událost?
Jarek: Určitě jsme spekulovali, co se asi mohlo na autě odehrát, že
přestalo brzdit. V neděli na dílně jsme zjistili příčinu. Našli jsme
prasklou brzdovou hadici u pravého předního kola. Byly tam zřetelné stopy po
úniku kapaliny. S tím se nedá nic dělat, zkrátka stalo se co se stalo. Je
to jenom technika.
Ztratili jste náladu po havárii na
závodění?
Jarek: Tak to určitě ne.
Karel: Jasně že neztratili. Myslím si, že by bylo skvělé dokázat to
sobě i všem kolem nějakým pěkným výsledkem ve Vsetíně. Jen to auto teď chybí.
Co bude tedy dál?
Jarek: Chtěli jsme startovat na vsetínském sprintu. Tento závod je
pro nás ale zatím s otazníkem. Zda se objevíme na Vsetíně v závodním
autě, nebo pojedeme jen na kukačku, to rozhodnou nejbližší dny.
Karel: Jarek to řekl výstižně. Já bych chtěl jen dodat, že nás moc
mrzí konečné umístění ve slovenském mistrovství, neboť v průběhu sezóny
jsme měli šampionát velmi dobře rozjetý. Kvůli technické závadě se udělala na
autě velká škoda. Navíc jsme se propadli v konečném pořadí mistrovství hodně
hluboko.
Jarek: Chtěli bychom poděkovat našemu největšímu obchodnímu
partnerovi na Slovensku Pneumarket.sk - Pensky, který nám vydatně pomáhal realizovat
naše starty na Slovensku. Děkujeme za podporu, neboť bez této pomoci bychom
těžko v kompletním slovenském mistrovství mohli startovat. Poděkování
patří i mechanikům za celosezónní pečlivou práci při přípravě auta, ale i za
práci během samotných závodů. Teď jsme se jim navíc o další fůru práce
postarali.
Otázky pokládal: Mira Vebr Foto: Daniel Hlinka (eWRC), František Dušek
|