Karel Vajík.cz

Další menu

Home
Hlavní stránka
Evropské stříbro z Tater (39.AQUACITY RALLY TATRY) Tisk E-mail

POPRAD (12.-13.9.2008)

Velmi dobrý výkon podala posádka Jaroslav Orsák – Karel Vajík při jedné ze tří největších soutěží Evropského poháru FIA střed, slovenské Rally Tatry. Valaši měli tu čest skropit cílovou rampu kapkami šampaňského pro druhou nejlepší posádku soutěže. Rychlejší byli pouze Poláci Grzyb s Mazurem na Fiatu Grande Punto Super 2000.

Popradští pořadatelé připravili pro dvaašedesát převzatých posádek trať dlouhou 857 km s patnácti rychlostními zkouškami, rozdělenou do dvou etap. Na soutěžní dvojice čekalo přes 206 ostrých kilometrů. Mimo Evropského poháru byla soutěž též součástí Mezinárodního mistrovství Slovenska, přičemž každá etapa (každý den) se započítávala jako samostatný závod.

„Když jsem odjížděl do Popradu, myslel jsem si, že se bude závodit v horách, po úzkých silničkách typu Pindula a jí podobné rychlostní zkoušky. Ale když jsem při prvních seznamovacích jízdách zjistil, že se pojede po širokých cestách, byl jsem z toho trochu otrávený. Rychlostky byly hodně rychlé. Průměry byly v několika případech přes 120 km/hod, což je opravdu hodně. Pokud se však týká prostředí, myslím krajiny, tak to byla nádhera,“ přiblížil slovenskou rally Jarek Orsák.

img_6203_4_1.jpgPrvní problémy zažila posádka už při testovací rychlostní zkoušce. „Na startu shakedowu praskla u našeho Lanceru poloosa. Mechanici tak měli o práci postarané. Poloosu vyměnili a my ještě stihli dvakrát projet zkoušku,“ přiblížil předstartovní komplikaci Jarek Orsák. Do samotné rally vstoupila posádka s klidem. Zatímco Grzyb s Bérešem nasadili pekelné tempo, Jarek jel na jistotu. Během první etapy svedl zajímavý souboj s domácím Peterem Gavlákem. Peter pokořil Jarka na erzetách v páteční etapě čtyřikrát, Jarin byl rychlejší v pěti případech. Na konci úvodní etapy byl rozdíl mezi oběma kohouty 22,4 vteřiny ve prospěch valašského jezdce.

„O slovenských jezdcích je známé, že jsou velmi rychlí na domácích tratích. Před závodem jsme se ale těšili hlavně na souboj s Karlem Trojanem. Český duel trval jen čtyři zkoušky. S ohledem na závažnost havárie mne ani vítězství netěší a oběma klukům přejeme brzké uzdravení,“ vzkazuje Jarek Orsák společně s Karlem Vajíkem Karlovi Trojanovi a hlavně Petrovi Říhákovi.

Klobůcká posádka chtěla bodovat v obou podnicích Slovenského mistrovství, proto zvolila taktiku pošetření vozu i na sobotní část rally. „V pátek jsme zvolili vlažnější tempo, ale asi to bylo až moc vlažné. V cíli etapy jsme byli na 6. místě, což nebylo podle našich představ.

Původně jsme se chtěli pohybovat kolem třetího místa. Konkurence se ale sešla v Tatrách hodně silná a tratě spíše vyhovovaly vozům kategorie S2000 a WRC. My jsme navíc v pátek dojížděli staré pneumatiky a to se pochopitelně odrazilo i na časech. Pro sobotní část závodu jsme použili nové gumy a posun byl markantní,“ konstatoval Jarin. První Slovenský závod tedy dokončili Jarek s Karlem na 6. místě. Na pátého Cserhalmiho ztráceli 8,5 vteřiny.

img_6571_2_1.jpgDoslova pohroma favoritů, tak by se dalo nazvat sobotní ráno. V uzavřeném parkovišti zůstal stát Pechův Lancer s poškozeným závěsem kola. První ranní zkouška se stala poslední pro Tibi Cserhalmiho, který havaroval. Havaroval i Dodi Béreš, jenž však s velkou ztrátou pokračoval v soutěži. Naproti tomu Jarin nezaváhal a postoupil rovnou na druhé místo. „Bylo zajímavé sledovat pořadatele a časoměřiče v cíli první sobotní zkoušky, když jsme po Grzybovi přijeli my. O tom, že neodstartoval Pech jsme věděli a na trati erzety jsme postupně projeli kolem Cserhalmiho i Béreše. To ale v cíli nikdo netušil. Pro zbytek závodu bylo, za této situace, třeba jet rychle, ale bez rizika,“ uvedl Karel.

Tak se i stalo. Sobotní část soutěže byla celkově poklidná. Když se ale blížila ke svému závěru, zažila naše posádka horké chvilky. "Předposlední zkoušku, na městském okruhu, jel Jarek hodně divoce - pro diváky. Auto bylo často ve smyku a nevydržel to diferenciál. Jarek okamžitě zamkl elektroniku a víc jak polovinu zkoušky jsme jeli jen s náhonem zadních kol. Hodně jsme tady ztratili. V cíli zkoušky jsme pak rychle počítali odstupy od soupeřů za námi. Závěrečnou zkoušku jsme museli jet jako s dvoukolkou - opět jen se zadním náhonem. Nejhorší byly odjezdy z retardérů, protože auto se těžko rozjíždělo,“ popsal horké okamžiky Karel Vajík.

img_6207_3_1.jpgPosádka i přes závěrečné problémy své postavení udržela. Ve druhém slovenském závodě obsadila třetí místo za Grzybem (S2000) a Drotárem (WRC). V hodnocení Evropského poháru bodovala konečným druhým místem. S výsledkem je valašská dvojice spokojena. „V sobotu jsme skončili na Slovensku třetí a v Evropě druzí, což je super výsledek. Ale dojeli jsme tak tak. Paradoxem je, že před předposlední rychlostkou jsem říkal Karlovi, jak je závod nudný a není žádná přetahovaná o vteřinky. Pokud jsou velké rozestupy, tak je závod pro nás nezáživný. Zkrátka chybí to správné závodění. Ale pak jsme měli adrenalinu až až,“ bral s humorem v cíli závěr soutěže Jarin.

„Chtěl bych poděkovat mechanikům za perfektně odvedenou práci při přípravě vozu, ale i během samotného závodu. Mé díky směřuje také obchodním partnerům, kteří nám pomáhají realizovat naše starty na Slovensku. Velké díky patří hlavně společnosti Pneumarket.sk,“ nezapomíná na nejbližší Jarek Orsák.

img_6588_1_1.jpgJen pár dní na regeneraci sil a dohnání zameškané práce měli Jaroslav Orsák s Karlem Vajíkem. Z úspěšného startu pod Tatrami se posádka vrátila v neděli a již ve středu si to namíří do Příbrami. V pátek zde startuje XXX. Fuchs Oil rally Příbram 2008, závěrečný díl Mediasport Mezinárodního mistrovství ČR v automobilových soutěžích. V letošní sezóně již bylo odjeto osm z devíti podniků. Jarek Orsák s Karlem Vajíkem mají oproti loňskému roku bodově bohatší sezónu. Posuďte sami. Osmkrát stanula posádka na startu a z toho šestkrát projela cílovou rampou. Na svém kontě mají 64 mistrovských bodů a v průběžné tabulce drží šestou příčku. Výsledek mohl být i lepší, nebýt dvou smolných soutěží. V Hustopečích připravilo posádku o super výsledek ohnuté přední rameno, na Bohemce pak prasklá poloosa a následný lehký výlet mimo trať.

Bodovou sbírku bude chtít v Příbrami posádka Orsák rally sport teamu rozšířit. Není tajemstvím, že právě příbramskou rally považuje Jarek za jednu z nejoblíbenějších. „Do Příbrami jedeme s jednoznačným cílem. V mistráku se totiž už nemůžeme posunout výše, můžeme však umístění ztratit. Proto volíme taktiku dojet si bez rizkování pro body. Chceme si udržet šesté místo,“ prozradil Jarek Orsák.

 

Text: Mira Vebr Foto: Franta Dušek

 
< Předch.   Další >