Zlín (22.-24.8.2008)
Barum
rally 2008 se bude ve Valašských Kloboukách u Orsáků hodně dlouho skloňovat v
mnoha pádech. Populární soutěž přinesla během svého průběhu hodně vrásek na
čele posádce i mechanikům. Cílovou rampou projeli Jaroslav Orsák s Karlem
Vajíkem na 15. místě absolutně. Do výčtu výsledků patří i absolutně deváté
místo v nedělní etapě a 2. místo mezi juniory.
Na
Zlínskou soutěž se hlavní protagonisté Orsák rally sport teamu Jaroslav Orsák i
Karel Vajík hodně těšili. Oba shodně prohlašují, že je Barum rally jejich
srdeční záležitostí. „Když se blíží Barumka, žije závodem celé mé okolí.
Všichni nám fandí a neustále se vyptávají jak probíhají přípravy v týmu. Do
tohoto rallyového šílenství se zapojují i ti, co během roku na soutěže moc
nevnímají. Je to prostě super atmosféra,“ prozrazuje zákulisí před Barum
rally Karel Vajík.
Před
startem si Jarek s Karlem dali za cíl dojet do 15. místa. V neděli na cílové
rampě tento plán sice splnili, ale spokojenost by mohla být i větší, kdyby…..
..... kdyby
posádku neprovázely potíže během téměř celé rally. „Tolik problémů, co jsme měli letos
při Barumce, jsme neměli najednou za celou sezonu,“ smutně konstatoval
Jarek. „Je ale pravda, že za některé si
můžeme sami,“ dodává Karel. A jak vlastně Zlínská rally probíhala? Pojďme
si ji projít zkoušku po zkoušce.
Soutěž
začala divácky velmi oblíbenou okruhovou zkouškou v centru města. Jarin do ní
vyrazil jedenáct ve čtvrt na jedenáct v noci. Erzetu projel na jistotu. „Nevyvaroval
jsem se sice drobných chybiček. Hlavní pro mne ovšem bylo, že jsem se nenechal
vyprovokovat k divoké jízdě. Mezi obrubníky by to bylo moc veliké riziko,“
zhodnotil úspěšný vstup do soutěže Jarek. Výsledný čas v cíli vynesl posádku na
15. místo.
Pak ale
přišla sobota a s ní první průjezd Pindulou. Jarek s Karlem se moc snažili
zajet dobrý výsledek, ale asi právě ona přemíra snahy se obrátila proti nim.
Pověstný nakopávací přejezd hlavní cesty přinesl velkou krizi. Jarek jí ustál s
bravurou, ale při vjezdu do únikové zóny poškodil auto. „Bylo to z mé strany
asi hodně divoké. Snažil jsem se moc, ale asi až příliš a z toho vyplynula i ta
krizovka. Micáka jsem udržel na silnici, ale v únikové zóně byla nepochopitelně
napříč cesty položená kláda. Té se mi naštěstí podařilo vyhnout, ale pravým zadním
kolem jsem trefil klády vedle cesty. O ně jsem ohnul rameno,“ popsal
nepříjemný moment z úvodní sobotní zkoušky Jarek. S ohnutým ramenem absolvovali
Jarek s Karlem zbytek zkoušky. Výsledkem byl 31. čas a propad ve výsledcích na
21. příčku.
Za cílem
erzety se posádka pokusila s pomocí nářadí, které vozí s sebou,
seřídit od oka dost podstatně poškozenou geometrii vozu. Nutno říci, že vcelku
úspěšně.
Následovala
RZ Zádveřice a v ní bohužel další chybička a další poškození vozu. „Tady
jsem byl pro změnu dlouhý na brzdy. O obrubník a následně i o svodidla jsem
poškodil rameno levého předního kola. Takový vstup do soutěže jsem si nepřál
ani v nejhorším snu,“ prozradil Jarin. To ale ještě netušil, že výletům
není konec. Zádveřickou zkoušku projel Jarek v 26. čase.
Třetí
sobotní zkouška byla sice nejkratší, měřila „pouze“ 11,5 km, ale byla hodně
zrádná. Jarek se potřeboval konečně dostat do správného tempa a hlavně se po
nezdarech z úvodu dne uklidnit. „Před
třetí sobotní zkouškou jsme si řekli, že ji pojedeme opatrně, prostě úplně
v klidu“, prozradil Karel. A podařilo se. Bez jakékoliv krize zajel Jarek
absolutně patnáctý a mezi Čechy čtvrtý čas. Po Semetínské zkoušce figurovala
posádka na 19. místě.
Nejkratší
zkoušku vystřídala zkouška nejdelší, 27,5 km dlouhá RZ Troják. V ní zajela posádka až
67. čas, což mělo za následek propad na 43. pozici. Nechme mluvit Jarka, co se
vlastně stalo. „Předchozí zkouška mne zklidnila a tak jsem chtěl opět
závodit. Byl jsem moc rychlý a šel jsem ven. Najel jsem s Lancerem na mez a ta
nás katapultovala mimo silnici. Pokáceli jsme nějaký malý stromek. Přitom došlo
k defektu levého předního kola. Jelikož do cíle zkoušky zbývalo ještě přes 20 km, rozhodli jsme se okamžitě
pro výměnu kola na vložce. Tu jsme zvládli poměrně rychle, ale musel jsem si
dávat velký pozor, neboť náraz opět rozhodil sbíhavost. Navíc nám kolo dřelo v pravých
zatáčkách o podběh a hrozil další defekt. Na zkoušce jsme mohli nechat i s
výměnou kola přes 3 minuty.“ Onboard kamera ukázala, že kluci zvládli kolo
přezout za jeden a půl minuty!
Teprve po
čtyřech sobotních zkouškách, představujících přes 70 ostrých kilometrů,
následoval servis. Mechanici měli plno práce. Jejich hlavním úkolem bylo
seřídit geometrii. To se podařilo a Jarin s Karlem mohli vyrazit do druhé rundy
erzet. Tu jeli podle svých slov v klidu. Když se ale podívám na časy, tak bych
o klidu moc nehovořil. Dva šestnácté, jeden čtrnáctý a jeden třináctý čas – to
je rekapitulace druhého kola zkoušek. Ale i tentokrát byl jeden výlet mimo
trať. Při druhém průjezdu Zádveřickou zkouškou šel Jarek ven a chvíli jel loukou.
„Sobotní
část soutěže byla hrozná. Oba jsme moc chtěli a z toho plynuly chyby. V druhé
polovině dne jsme navíc měli problém s nefungujícím mezinápravovým
diferenciálem. Do konce etapy jsme se prokousali z páté desítky po prvním
Trojáku na 23. místo. Mezi Čechy jsme byli devátí. Škoda těch průserů. Výsledek
mohl být o moc lepší,“ zhodnotil sobotní část závodu Orsák.
V nočním
servisu museli dát mechanici těžce zkoušené Mitsubishi opět do pořádku. „Sobota dala autu pořádně zabrat. Kluci ho
nešetřili. Práce na něm bylo tolik, že jsme museli některé věci dokončovat
ještě v neděli ráno.“ prozradil šéfmechanik Mirek Orsák.
V neděli
čekalo na posádky šest zkoušek na třech úsecích. Jarek si pochvaloval práci
mechaniků, starostí ale zůstával problém se špérou. Projevoval se hlavně ve
vracácích, z nichž Lancer pomalu odjížděl. Nejvíc se to projevilo na časech RZ
Komárov, tady bylo při menší délce zkoušky ostrých zatáček hodně. V prvním
průjezdu z toho byl 16. čas.
Drobná
chybička přišla na Kudlovické zkoušce. „Podařilo se mi vyrobit hodiny a
trošku jsem tak rozehnal diváky,“ uvedl Jarek, „na šotolině prostě nezabral předek auta a nevytáhl mě.“ I přes
chybu z toho byl po protnutí cílové fotobuňky 12. čas (třetí mezi Čechy). To už
Orsák s Vajíkem drželi dvacáté místo absolutně.
Nejlépe
sedla „Jarinovi z Poteča“ třetí zkouška dne, čtyřiadvacet kilometrů dlouhá RZ
Halenkovice. Tady zajel absolutně osmý čas a ve výsledcích se posunul o další tři
místa nahoru. Po prvním kole nedělních zkoušek držela posádka sedmnáctou
příčku. Na vytýčený cíl jí chybělo necelých čtyřicet vteřin. Šestnáctý byl v té
chvíli Honza Votava, který měl na Jarka náskok 33,3 s. Ještě při odjezdu ze
servisu padlo rozhodnutí, že pojede Jarek v klidu, ale znáte ho. Než dojel na
start erzety, rozhodnutí změnil a zatoužil po skalpu Votavovy.
Na
Komárově se opět výrazněji projevil již zmíněný hendikep s diferenciálem.
Výsledkem byl sedmnáctý čas a z Votavova náskoku ukrojených jen 2,6 vteřiny.
Při druhém průjezdu RZ Kudlovice zajeli Jarek s Karlem desátý čas absolutně a
třetí mezi Čechy. Cíl této zkoušky již ale nespatřil Jarkův sok Votava, který
si lehce ustlal mimo silnici.
Posun ve výsledcích
přišel i s poslední zkouškou. Jestliže zajel Jarek Halenkovickou zkoušku při
prvním průjezdu osmým časem, při druhém kole to byl čas čtrnáctý. V cíli z toho
však bylo vytoužené 15. místo v absolutním pořadí. „Na poslední zkoušce jsme
dojeli Tibora Cserhalmiho. Chvíli jej nebylo kudy objet, přesto nás Tibi brzy
pustil před sebe. Posledních pět kilometrů byly z mé strany špatné. Už jsem
viděl konec závodu a nedokázal jsem se soustředit a jízda byla hodně
rozevlátá,“ uvedl Orsák.
Suma sumárum, cíl daný před soutěží
se podařilo splnit. Posádka i mechanici se na něj tentokráte opravdu pořádně
nadřeli. Nejvýstižněji zhodnotil rally Karel Vajík. „Pátek byl super, sobota
na hovno a neděle byla dobrá. Nebýt tří nepovedených rychlostek v sobotu, mohl
být náš výsledek výborný. Klidně jsme mohli být v první desítce. Ale na kdyby
se nejezdí.“
Dalším bodem letošního programu Orsák rally teamu je Rally Tatry, která se uskuteční v okolí Popradu o druhém zářijovém víkendu. Soutěž se jede jako součást Evropského poháru.
Text: Mira Vebr, Foto: archív posádky, Franta Dušek, Petr Sagner (eWRC)
|