Karel Vajík.cz

Další menu

Home
Hlavní stránka
K úspěchu chyběl jen krůček (RALLY BOHEMIA 2008) Tisk E-mail

MLADÁ BOLESLAV (4.-5.7.2008)

Jaká že byla Rally Bohemia 2008 v podání Jaroslava Orsáka a Karla Vajíka?

Do Mladé Boleslavi odjížděla posádka Orsák rally sport teamu se záměrem udělat vše pro co nejvyšší zisk bodů do Mezinárodního mistrovství republiky a do Evropského poháru. Ne vše se ovšem dařilo podle představ.

První den seznamovacích jízd ještě proběhl, za maximálního soustředění Jarka i Karla, bez výjimečných událostí. Hned ráno druhého dne však přišla první komplikace v podobě úniku oleje z tréninkového vozu. Získat v okolí Mladé Boleslavi a Liberce náhradní vůz se ukázalo jako nereálné, stejně jako rychlá oprava. S odtahem naštěstí pomohl Tomáš Kurka a s náhradním autem sponzor, GPD service team z Děčína. Časová ztráta asi čtyř hodin oproti nabitému programu seznamovacích jízd však byla citelná. Událost klukům jistě na pohodě při psaní rozpisu nepřidala.

„Posádka tímto děkuje ředitelství soutěže, které jí umožnilo absolvovat část seznamovacích jízd v náhradním čase,“ uvedl Karel.

Díky zmíněným komplikacím museli Jarek s Karlem proti své vůli zrušit plánovanou účast na shakedownu. „Shakedown jsme chtěli jet, aby z nás před startem spadlo napětí, které Jarkovi obvykle malinko svazuje ruce na první rychlostní zkoušce. Bohužel jsme se díky problémům při tréninku dostali do značné časové tísně“, informoval Karel Vajík. Posádka tedy vysedala z náhradního tréninkového vozu pouhé 2 hodiny před startem soutěže.

0002.jpg Ani samotný vstup do závodu se neobešel bez komplikací. „Asi v polovině první rychlostní zkoušky jsem šel ve stoupání před levou osm pozdě na brzdy. Ve smyku jsem auto alespoň otočil, ale zadkem jsem dost tvrdě narazil do svodidel. Horší ovšem bylo, že po zbytek vložky nám pravá zadní pneumatika dřela o blatník a já proto musel jet do levých zatáček pomaleji, abychom neudělali defekt,“ komentoval událost Jarek. Karel k tomu dodává: „Za cílem rychlostní zkoušky jsme museli hodně rychle napravit škody. Naštěstí s sebou vozíme i kladivo s pajzrem, takže se nám podařilo dostatečně upravit hranu blatníku. Museli jsme taky přezout pravé zadní kolo. Kuriózní bylo vytahování rezervy z kufru. Bylo to dost obtížné, protože rezerva byla ve zkráceném kufru zmáčknutá mezi plechy. Nakonec jsme všechno stihli a v následující časové kontrole nám do konce naší minuty zbývalo ještě 15 sekund. Smile

Po zbytek etapy posádka zajížděla kvalitní časy a každou absolvovanou rychlostní zkouškou se posouvala vzhůru výsledkovou listinou. Páteční den zakončila na sedmém místě absolutní klasifikace se ztrátou minuty a sedmnácti sekund na vedoucího Romana Krestu. Od absolutních stupňů vítězů Jarka s Karlem dělilo jen necelých 26 sekund.

Hrdiny páteční etapy byli ovšem mechanici Orsák rally sport teamu. Ve večerním servisu přišly na řadu těžká kladiva, svářečka, rozpínací karosářská hydraulika a hlavně jejich šikovné ruce. Techničtí komisaři totiž požadovali mimo jiné, aby na autě fungovala obě zadní světla. To byla trochu potíž, když pravou zadní část auto vůbec nemělo. „Mechanici byli skvělí. Všechno v pětačtyřicetiminutovém limitu stihli,“ chválil Jarek.

Celý tým mohl jít na několik hodin spát. Rozhodující klání bylo ještě před nimi.

img_0050_1_1.jpg img_0053_3_1.jpg img_0054_2_1.jpg Ranní start, v podobě třetího místa na prvním testu zvaném Sychrov, byl pro Orsáka s Vajíkem velmi slibným začátkem etapy. A dařilo se i na dalších rychlostních zkouškách. Většinou Valaši dosahovali umístění v první pětce startovního pole. Jen hodně klikatý Chloudov posádce seděl trochu méně. A pak také druhý průjezd Sychrovem. K tomu nám Jarek řekl: „Ta rychlostka nám seděla. Jenže jsem si před jejím druhým průjezdem přepnul diferáky, aby bylo auto víc přetáčivé. Čekal jsem, že se mi s ním pojede líp, ale byla to chyba. Zjistil jsem to hned v první ostré zatáčce, kde jsem udělal hodiny. Byla tam moc úzká cesta a tak jsem se otáčel snad na čtyřikrát. A ve druhé ostré zatáčce totéž. Pak jsem ještě nedobrzdil jedno odbočení a poslal nějaký plastový kontejner do potoka. Proto jsme zajeli až osmý čas.“

Drobné incidenty na předposlední rychlostní zkoušce ovšem nebyly ničím proti tomu, co posádku čekalo v samém závěru soutěže. Od stupňů vítězů Jarka s Karlem dělilo jen několik desetin sekundy a posádka si do posledních jednatřiceti kilometrů věřila. Jenže technika byla jiného názoru. „Při startu do poslední rychlostní zkoušky se ozvala rána a auto přestalo jet. Říkal jsem si – poloosa(?). Zamknul jsem diferáky a pustil se do boje,“ říká Jarek. Karel dodává: „Bylo hrozně těžké držet správný rytmus. V pomalejších pasážích jsme jeli krokem, auto z nich nechtělo odjet. Když jsme ale přijeli do rychlejších úseků a auto postupně zrychlilo, jeli jsme snad až za hranící, abychom alespoň něco dohnali. Auto se chovalo dost nevyspytatelně.“

0001.jpg Už jen asi 3 kilometry zbývaly do cíle, když posádka svůj boj prohrála definitivně. Špatně ovladatelné Mitsubishi sklouzlo po vytahaném blátě na krajnici, uvízlo na břichu a kvůli špatně fungujícímu pohonu nemohlo dál. Ikdyž auto bylo téměř celé na silnici, jeho vyproštění trvalo dlouhé minuty. „Všem, kteří pomohli patří dík,“ říká po dojezdu Karel, který nedokázal skrývat zklamání.

Výsledné třinácté místo v celkové klasifikaci Bohemia rally nevystihuje pěkný výkon, který celý tým podal. Tak to ovšem v rally někdy chodí a Valaši věří, že příště budou mít víc štěstí.

Foto: archív posádky (další fotky naleznete ve fotogalerii Orsák rally teamu)

 

 
< Předch.   Další >