ČESKÝ KRUMLOV (2.-3.5.2008)
Čtvrtá část devítidílného mezinárodního
mistrovství ČR v rally proběhla začátkem května v Českém Krumlově. Na startu nemohla
chybět ani posádka Orsák rally sport teamu ve složení Jaroslav Orsák – Karel
Vajík se svým Mitsubishi Lancer EVO IX. Na konečné sedmé místo v soutěži se ale
oba valaši pořádně nadřeli.
Od pořadatelů nafasovali Jarek s Karlem startovní
číslo sedm. O sedmičce se říká, že je šťastné číslo, ale naší posádce moc
štěstí nepřinesla. Ostatně posuďte sami. Na poslední páteční erzetě vyrobil Jarek jezdeckou
chybu. V sobotu jel sedm kilometrů s prázdnou gumou při prvním defektu (8.
RZ) a více jak sedm kilometrů jel s druhým defektem (13. RZ). Ale pojďme pěkně
popořadě.
Do závodu vstupovala posádka s cílem náročnou
rally dokončit do desátého místa. Po první sekci si klobůcký jezdec pochvaloval
fungování auta. Před největším soupeřem sezony Karlem Trojanem měl v té chvíli
náskok 2,6 vteřiny. „Všechno funguje jak má. Nemáme nejmenších problémů,“
hlásil v servisu třiadvacetiletý jezdec. Jediným problémem tak byla zatažená
obloha a tedy správná volba pneumatik.
Do konce etapy zbývaly tři zkoušky. První dvě absolvovala posádka v
naprosté pohodě. Rýsovala se vidina bonusového mistrovského bodu za 4. místo v
etapě. Pak ale přišla sedmá, závěrečná erzeta prvního dne a s ní Jarkova
jezdecká chyba. „Před závodem jsme zvolili taktiku hlavně dojet do cíle.
Proto jsme úvodní zkoušky jeli v klidu, přesně a nikde jsme nepřetahovali.
Jízda byla podle mne vyrovnaná až do doby, než jsem na 7. RZ udělal hodiny.
Stalo se to v dost nepřehledném úseku a já se musel na dvakrát otáčet. Ztratili
jsme tady aspoň dvacet vteřin,“ vysvětlil Jarek propad na šesté místo.
V sobotní etapě se chtěla posádka probojovat zpět
do první pětky. Na pátého Trojana jí chybělo 12,2 vteřiny, naopak na záda
klukům dýchal Josef Peták s Peugeotem.
Druhou část soutěže načínala RZ Kohout, podle
mladého jezdce jedna z nejnáročnějších erzet celé soutěže. „Chtěl jsem hned
ráno zatáhnout. Sedm kilometrů před cílem, za jedním z horizontů jsem však
trefil kámen. Byla to má chyba, neboť jsem si jej při trénincích nevšiml a
tudíž jsme jej neměli poznamenaný v rozpise. Do cíle zkoušky jsme dojeli s
očesaným vozem,“ vrátil se k prvnímu defektu Jarek. Vinou defektu posádka
klesla o čtyři příčky, až na 10. místo.
ONBOARD-VIDEO Z OSUDNÉ RYCHLOSTNÍ ZKOUŠKY NALEZNETE ZDE.
Následovala obávaná RZ Malonty a Jarek s Karlem
ji zajeli ve třetím nejrychlejším čase. „Třetí místo při prvním průjezdu RZ
Malonty bylo pro mne i pro Karla příjemným překvapením. Po defektu z předchozí
zkoušky jsme měli velkou rozbíhavost přední nápravy. Auto chodilo z leva
doprava a nedalo se pořádně udržet na cestě. Navíc byl vyteklý pravý přední
tlumič. Byl to doslova boj o přežití. Každopádně i tak to byl, myslím, skvělý
výkon. Do této erzety jsem dal maximum co zatím umím a jel jsem hodně na
doraz,“ uvedl k prvnímu průjezdu RZ Malonty Orsák.
Jarek s Karlem si tak polepšili o jednu příčku a začali si brousit
zuby na osmého Vojtu Štajfa. S rozhozeným vozem dokázal Jarek ještě zvítězit na
okruhové zkoušce na budějovickém výstavišti. Až potom přišel na řadu servis,
kde mohl být jejich Lancer opraven do přijatelnější podoby.
Orsák se pak postupně probojoval i před Štajfa a
Arazima. Jejich vzájemný souboj však rozhodl druhý defekt valašského jezdce.
Při druhém průjezdu Malontami dojel Jarek do cíle zkoušky po ráfku levého
předního kola. „Defekt to byl postupný. Nevím, že bych o něco zavadil, možná
se sekla hrana gumy. Po rychlém úseku následovala pravá ostřejší zatáčka a v ní
jsme šli ven. Tak jsme zjistili, že máme prázdnou gumu. Ve chvíli kdy
pneumatika ušla, tak se navíc v zatáčce i vyzula. Naštěstí jsme šli jen na
louku, takže jsem udělal kolečko, vrátil se zpět na cestu a pokračoval dál. Při
druhém defektu jsem ujel asi sedm kilometrů do cíle zkoušky,“ popsal pocity
při technických potížích Jarek Orsák. Těžce vybojované šesté místo se opět
rozplynulo v prachu krumlovských zkoušek.
Na konečné sedmé místo pomohl Jarkovi v závěru
rally svou chybou Dan Běhálek (výsledky naleznete zde).
„Rally Český Krumlov byla velmi těžká soutěž. Odjížděl jsem z Krumlova s
pocitem, že se mám pořád co učit a hodně věcí musím zdokonalovat. Nejvíce jsem
se těšil na Malonty a taky jsem si tuto zkoušku pořádně užil, když jsem jel
opravdu na sto procent. Pěkná byla z mého pohledu i úplně první zkouška
soutěže. Letošní Krumlov mne vyškolil v jedné pozitivní věci. Naučil jsem se
jezdit rychle po defektech. Všechno špatné je ale k něčemu dobré. Pro mne
z toho plyne poučení, abych se při trénincích ještě více díval do trávy
kolem cest. Zkrátka pořád je co zlepšovat. Po prvním defektu jsem byl hodně
zklamaný. Nad druhým defektem jsem už jenom mávl rukou. Říkal jsem si, že tolik
smůly už nás dlouho nepotkalo. Ale se sedmým místem jsem spokojený. Před
soutěží jsme si dali za cíl dokončit závod a dojet do desátého místa, což se
nám podařilo,“ zhodnotil rally Jarin z Poteča.
„Chtěl bych poděkovat mechanikům za odvedenou
práci. Perfektně zvládli připravit auto, které fungovalo bez problémů. Kdybych jim
nepřidělával práci svými defekty, tak by to bylo super. Mé díky patří i všem,
kteří nám umožnili startovat v Českém Krumlově,“ nezapomněl ocenit práci
přátel kolem sebe Orsák.
Týden po Českém Krumlově startuje ve Slovinsku
Rally Saturnus. Jaroslav Orsák s Karlem Vajíkem vyrazí do soutěže jako
reprezentanti českého národního týmu. Hlavním cílem bude opět dokončení závodu.
„Budou to pro nás další zkušenosti s novými zkouškami, jiným druhem asfaltu i
šotoliny i novým prostředím. Je to pro nás velká výzva, ale hlavní je pro nás
sbírání zkušeností,“ avizuje svůj blížící se start Jarek.
Text: Mira Vebr Foto: eWRC - Víťa
Bezděkovský, Petr Sagner
Podívejte se na PRŮBĚŽNÉ POŘADÍ MEZINÁRODNÍHO MISTROVSTVÍ ČESKÉ REPUBLIKY.
Prohlédněte si FOTOGALERII ORSÁK rally sport teamu.
|