KLATOVY (11.-12.-4.2008)
Když vybojovali Jaroslav Orsák
s Karlem Vajíkem páté místo na Valašské rally, přičítali to soupeři
domácímu prostředí. Nyní má za sebou valašská posádka Rally Šumava
Mogul a druhé místo v sobotní etapě ukazuje, že to Jarkovi s Karlem jede
i na cizích tratích.
Na Rally Šumava Mogul odcestovala posádka Orsák
rally sport teamu přímo z maďarského Egeru. Cestou stačili Jarek s Karlem
doma políbit své přítelkyně, sbalit čisté věci a už uháněli trénovat
na další soutěž. Pro třiadvacetiletého jezdce to byla nová soutěž,
neboť v Klatovech doposud nestartoval. Pojďme si přečíst názory Jarka
Orsáka a Karla Vajíka na klatovskou soutěž a nejen na ni.
Jarku Rally Šumava jsi jel vůbec
poprvé. Jaká byla? Byly tady rychlostní zkoušky, které ti
vyhovují?
Jarek: Rally Šumava Mogul byla rychlá a těžká
soutěž. Rychlostní zkoušky byly hodně uskákané, ale přitom pěkné. Já
zatím nevím, co mi přesně vyhovuje. V porovnání třeba s Valašskou
rally byly v Klatovech zkoušky více rozbité a hrbolaté. Na Šumavě to bylo
více o nastavení podvozku.
Jaký byl vstup do závodu?
Jarek: Neúspěšný. První rychlostní zkouška byla ve znamení
válení se po příkopech. Co se stalo? Letěl jsem strašně rychle. Brzdil
jsem úplně pozdě a pak jsme se váleli v příkopě. Byla to jezdecká
chyba. Diváci nám museli pomoct dostat se zpět na silnici. Zkoušku jsme
dojeli s velkou ztrátou, ale mohli jsme pokračovat v soutěži. Divákům
u retardéru před vracákem „na špici“ moc za jejich pomoc děkujeme.
Cílem do konce I. etapy pak už bylo hlavně dojet bez dalších chyb.
V příkopě jsme totiž poškodili o betonový nájezd na louku čerpadlo na
mezinápravový aktivní diferenciál takže po zbytek dne bylo auto velice
neklidné. V nočním servisu potom dali mechanici auto do kupy a v sobotu
jsme mohli začít stíhací jízdu.
Karel: Jarek jel na Činově jako magor.
Vůbec mne neposlouchal a dělal si co chtěl. Mohl jsem na něj řvát jak
jsem chtěl, nic nepomohlo.
Jarek: Tam bylo do všech zatáček
krásně vidět. Měl jsem nejlepší přílet k retardéru ze všech. Ale
odjezd byl na p…
Mluvil jsi o cíli po nevydařené
úvodní zkoušce, ale jaké byly cíle před samotnou soutěží?
Jarek: Já jsem před soutěží kalkuloval, že by jsme mohli dojet
v první desítce. Ale když jsem vyrazil do první zkoušky, tak jsem chtěl
samozřejmě vyhrát. Tma před očima a jedeme. No a dopadlo to, jak to
dopadlo.
Usínání po první etapě tedy nebylo
nejpříjemnější?
Jarek: Po první erzetě jsem dokonce
uvažoval, že závod vypustím, sbalíme kufry a pojedeme domů. Ale zbytek
etapy jsme odjeli již v klidu. Večer jsme se pak těšili na některé nové
sobotní zkoušky, které nikdo neznal. A tady jsme se mohli se všemi jezdci
i s Karlem Trojanem, který nám po Valašské rally sliboval na Šumavě
odplatu, popasovat. Mohli jsme zde porovnat, jak jsme na tom s rozpisem a jak
budeme rychlí oproti ostatním. Myslím, že jsme tento úkol splnili na
jedničku. Pokud by jel Roman Kresta tady naplno, těžko bychom jej porazili.
„Malina“ však měl již najeto a mohl tedy jet v pohodě. Ostatní
soupeře jsme pak pojeli i trošku se štěstím. Pavel Valoušek měl sice problémy s diferenciálem, ale jsme rádi, že zbytek pole jsme v sobotu dá
se říci odrovnali.
Tři vyhrané rychlostní zkoušky na
nové trati, jaký je to pocit?
Jarek: Je to samozřejmě
pěkný pocit. Ale jak jsem již říkal, Roman Kresta jel v té době tak, aby
dovezl auto v klidu do cíle. Kdyby chtěl, tak my ty vložky nikdy
nevyhrajeme. Roman je u nás absolutní špička a pro nás zatím pořád
neporazitelný. Ale zbytku se dokážeme vyrovnat. Václav Pech v té době
již nejel a Pavel Valoušek měl problémy. Nemůžeme všechno chtít hned.
Vše má svůj čas a až se naučím pořádně řídit, tak si to s nimi
rozdám.
Jak tedy hodnotíš celou
soutěž?
Jarek: Myslím si, že Rally Šumava můžeme
hodnotit jako vydařenou soutěž. Dostat se z posledního místa po první
zkoušce do první desítky na konci závodu, to je podle mne absolutní bomba.
Jsme tedy spokojeni. Zisk bodů byl a to je pro nás důležité. Navíc jsme
bodovali i bonusovými body za druhou etapu, kde jsme dojeli druzí za Romanem
Krestou. Zopakovali jsme tak stejný výsledek, jako při Valašské rally. Je
to super. Ale za chyby se platí a o tom rally je. Kdyby jsem nevyrobil na
Činově chybu, mohl jsem být výš, ale to je kdyby.
Celkové výsledky Mogul Šumava Rallye Klatovy naleznete zde.
Nyní máš 31 bodů za dva dojeté
závody. Na konci loňské sezony jsi měl bodů šest. Jaký to je
pocit?
Jarek: Nevidím tady rozdíl v tom, jestli mám bodů
šest nebo třicet jedna. Jezdit mne baví a to je pro mne důležité. Když se
ale podívám na tabulku průběžného hodnocení a jsem ve vrchním patrech,
je to hřejivý pocit.
Na začátku sezony se hodně hovořilo
o tom, že etapové body, jsou trošku nesmyslně předurčeny. Že je zkrátka
získají jen ti vepředu. Ty jsi ale důkazem toho, že se dají získat
i když je jezdec mimo nejrychlejší desítku průběžného pořadí
v závodě…
Jarek: Já jsem toto hodnocení nikdy
neodsuzoval. Vždy jsem si říkal, že to bude výhoda jen pro ty, kteří
jedou rychle. Ale když jedeme i my rychle, je to výhoda i pro nás.
Kterýkoli jezdec může mít, stejně jako my problémy v první etapě. Ve
druhé etapě ovšem může tahat a mít snahu jet o body. Původně jsme si
mysleli, že etapové body si rozdělí špička, což je Kresta, Pech,
Valoušek atd. A nyní se o tyto body dělím i já, což je
jenom dobře.
Karel: Je to celkem dobrá motivace.
I když se částečně něco nepovede, přesto se dá zabodovat. A bodový
příděl tady není zrovna malý. Já jsem měl zpočátku obavy, že
průběžné umístění ve druhé etapě bude nepřehledné a bude se složitě
dopočítávat. Ale na internetu se dá vše dobře sledovat. My jsme potom
informováni a motivováni.
Výsledky Mogul Šumava Rally naleznete zde.
Průběžné pořadí Mezinárodního mistrovství České republiky naleznete zde.
Svůj díl úspěchu určitě nesou
i mechanici…
Jarek: Určitě bych začal s poděkováním
Mirkovi Orsákovi, protože nachystal špičkově auto na tři závody.
V průběhu těchto tří závodů jsme neměli s autem nejmenší problémy
technického rázu. To, že jsem u auta něco poškodil nebo urval během
závodů, to je něco jiného. Auto fungovalo bezchybně, poslouchalo bylo na
něj stoprocentní spolehnutí. Na každém závodě jsme se snažili jet na
výsledek a vždy dostalo auto pořádně záhul. Mira to dal pak vždy do kupy
a to i za cenu, že byl v servisu přes noc a makal na autě. Poděkování
patří ovšem celému týmu a všem, kdo nám pomáhali během posledních
tří závodů. Jmenovitě to byli Ctibor Pánek, Honza Chovanec, Rosťa
Janáč, Petr Pola a Staňa Psota.
Karel: Já bych poděkování mechanikům
rozdělil na dvě části. Mira Orsák perfektně připravil auto, to je jedna
věc. Druhou věcí je, že kluci strašně rostou, co se týká samotného
servisu při závodech. Například na Šumavě na konci první etapy měnili
čerpadlo na diferák a v sobotu ve dvacetiminutovém servisu zvládli
s bohatou časovou rezervou vyměnit zadní diferenciál. Proto si myslím, že
i za toto si zaslouží celý tým velké poděkování. Věřím, že tento
růst bude i nadále pokračovat.
Za sebou máte tři víkendy
v soutěžním Mitsubishi. Co vás čeká v nejbližší době?
Karel: Nyní budeme mít týden pauzu. Závodit budeme o posledním
dubnovém víkendu na Rally Rožňava, týden na to se jede Rally Český Krumlov a
opět za týden nás čeká Rally Saturnus ve Slovinsku. Takže nás čekají
opět tři velké závody během tří týdnů. Víme, do čeho jdeme, neboť
tento cyklus jsme právě absolvovali. Není to nic lehkého fyzicky ani
psychicky. Člověk se doma ani neohřeje a už vyráží na další
soutěž. Všechno ostatní jde v té chvíli prostě stranou.
Díky za rozhovor.
Autor: Vebr Miroslav, Foto Robert Balcar, Martin Stanislav
|