EGER - MAĎARSKO (4.-6.4.2008)
Po čtvrté letos usedli Jaroslav
Orsák a Karel Vajík do soutěžního Mitsubishi Lancer EVO IX aby se popasovali se soupeři a
tratěmi rychlostních zkoušek. Při Start Autó Rally Eger dojeli na
9. místě absolutně. V rámci slovenského mistrovství bodovali druhým
místem.
Pouhý týden po Valašské rally odstartovalo
slovenské mezinárodní mistrovství v rally. První podnik se jel na tratích
kolem maďarského Egeru a na start se postavila i posádka Orsák rally sport
teamu Jaroslav Orsák – Karel Vajík. Soutěž byla rozdělena na dvě etapy
a posádky absolvovaly celkem 14 erzet v délce 176,4 km. „První
měřený úsek byl hodně náročný. Zkouška však byla moc rychlá a tak
její rychlostní průměr pořadatelé zbrzdili umělými retardéry. Zato
druhá rychlostka byla super. Hotová Korsika – ze zatáčky do zatáčky.
Nejdelší rovinka maximálně sto metrů. Třetí měřený úsek byl hodně
rychlý. Jelo se kvapem po úzké lesní cestě a pak se přecházelo na širokou silnici, kde
byl rovněž letecký úsek,“ představil Jarek erzety prvního dne.
První den absolvovaly posádky osm RZ, v neděli na ně čekalo zbývajících
šest.
„V neděli se jely tři testy dvakrát. Jezdilo se po
rozbitých a hodně rychlých tratích. Asfalty byly hodně kluzké. Při
druhých průjezdech bylo již hodně vytahaného bláta. Maďaři jezdí
trošku divočejším stylem a já musel přizpůsobovat svou jízdní stopu
stavu trati. Hrozily zde defekty a tak se muselo jet místy
opatrně,“ uvedl Orsák.
Na startu se sešla skvělá jezdecká sestava.
Startovní číslo 1 vezl Simon Jean–Joseph s Citroenem C2 R2 Max. Za
ním vyrážel na trať Jozef Béreš s Fiatem Grande Punto S2000. Tahákem
bylo 28 vozů ve třídě A8 a 23 vozidel třídy N4. Ale hlavně zde mohou
startovat jezdci s WéeRCéčky, kterých bylo na startu devět. Maďaři Benik, Turi,
Herczik, Turán a Spitzmuller byli kvalitní pozvánkou na rally. Necelých
140 posádek obsahovala startovní listina.
Do samotné soutěže vstoupili Jarek s Karlem
opatrně. Rychlou první zkoušku projeli bez chyb s výsledným sedmnáctým časem absolutně.
Tak, jak se Jarin těšil na „Korsickou“ rychlostku, tak mu ale vůbec
nesedla – po protnutí fotobuňky to byl až 20. čas. A tady přišlo
zdravé nabuzení. Třetí zkouška dne, 10,3 km dlouhý úsek ukázal
klobouckého jezdce v pravém světle. Jarek zajel pátý čas absolutně a na
vítězného Spitzmullera s Lancerem WRC ztratil 12,8 vteřiny.
Po první
"rundě" figurovala posádka Orsák – Vajík na 10. místě absolutně.
V slovenském mistrovství patřila posádce druhá příčka se ztrátou
5,1 vteřiny na ostříleného účastníka mistrovství světa - Béreše.
A Jarek s Karlem řádili dál. Na 4. RZ stáhli
osm desetin vteřiny. Po páté zkoušce byl rozdíl mezi Bérešem a Orsákem
pouhých 0,8 vteřiny. Onu „Korsickou“ erzetu zajel Jarek v osmém
nejrychlejším čase. 6. RZ ale přinesla nečekaný obrat. Jarek zajel
28. čas a z osmého místa absolutně se propadl na 12.místo. V slovenském
mistrovství mu patřila třetí pozice za Bérešem a Gavlákem.
„Jelo se nám dobře. Dokázali jsme držet krok s maďarskými
jezdci i když na špičku startující s wrcy pochopitelně s našim Mitsubishi nemáme. Přesto
se nám dařilo za sebou nechávat většinu á osmiček a ve třídě to bylo
taky skvělé. Byli jsme kousek od Béreše a chtěli jsme ho porazit. Tady jsem
chtěl ale asi až moc. V jedné chvíli jsme se ocitli částí auta mimo trať a zádí
vozu narazili do betonového pilíře. Zbylých šest kilometrů erzety jsme pak
jeli na defektu. Tím byl závod v slovenském mistráku rozhodnutý. Nám
nezbylo než stáhnout aspoň náskok Gavláka,“ popsal kritický
moment Jarek Orsák.
Zbývaly dvě zkoušky do konce první etapy. Tu poslední
zajel Jarek pátým nejrychlejším časem absolutně. Suma sumárum
v polovině závodu patřila posádce 9. příčka absolutně a v slovenském
mistrovství místo druhé s více jak minutovou ztrátou na Béreše. „Na
samotný závod jsme se oba hodně těšili. Hodně nás motivovala silná
konkurence jak z Maďarska, tak i špička ze Slovenska. Dařilo se nám
zajíždět skvělé časy. Ono porazit s enkem několik wrců vždy potěší.
Škoda momentu, který rozhodl náš souboj s Bérešem, jistě by to bylo
zajímavé,“ zhodnotil první etapu Orsák.
Sobotní etapu nezačal Jarek nejlépe. Špatná
volba pneumatik moc na klidu nedodala. Odstup od třetího Igora Drotára s Octavií WRC se
pomaličku ztenčoval. Třiadvacetiletý valašský jezdec však útok zkušeného
Drotára odrazil a uhájil druhé místo ve slovenském
mistrovství.
V absolutní klasifikaci obsadila posádka Jaroslav
Orsák – Karel Vajík 9. místo. Do pohárové sbírky přibyly
z Egeru tři kousky. Třetí místo v absolutní klasifikaci ve třídě N4 a
dvě druhá místa v slovenském mistrovství (v absolutním pořadí a ve
třídě N4). „Druhý den jsme prokaučovali volbu pneumatik. Nejprve
se jelo na mokru, ale s osychající tratí Drotár zrychloval a začal
stahovat náš náskok. My jsme jeho ataku nakonec odolali a v závěrečné
zkoušce rally jsme svoji pozici potvrdili. Druhé místo ve slovenském mistrovství bylo
naše. V cíli jsme byli zároveň i třetí mezi enky absolutně, což je
super výsledek. Na nejlepšího Maďara jsme po defektu už neměli. Porazit Béreše,
který má bohaté zkušenosti se závody mistrovství světa by bylo jistě pěkné,
ale věřím že k tomu ještě bude příležitost,“ sklonil poctu
svému soupeři Orsák. „Pobavili jsme na cílové rampě, kde jsme
popisovali dojmy ze závodu – pár slov anglicky, pár německy, ale hlavně
rukama a nohama. Hodně mne překvapilo jezdecké zázemí v Maďarsku. Tam
snad závodí každý kdo má auto, což je super. Rally je v Maďarsku sportem
číslo 1. Na tratích RZ to předváděli fanoušci v plné síle. Ve srovnání s atmosférou třeba na Barum rally to bylo v okolí Egeru ještě minimálně dvakrát šílenější. Smůlu mají ale na tratě. Tam pro změnu
vítězíme u nás. Potěšili mne i čeští fanoušci. Naše posádka byla
ve startovním poli jediná ryze česká a vidět české vlajky okolo
rychlostek byla paráda. Také v servisu se u nás zastavovali a hlásili se
k nám. To vše vás vždy velmi potěší,“ popsal atmosféru
maďarské soutěže Jarek.
Autor: Miroslav Vebr, Foto: SLZA, s.r.o.
CELKOVÉ VÝSLEDKY SOUTĚŽE NALEZNETE ZDE.
|